Kitsch Museum Blog

Romania Eclectica

Decadent
Fun
In all of us
LIFE
Rate us on Trip Advisor and check us on Social Media

Romania Eclectica

Posted on

Aseara, pe cand inca eram Ministrul Turismului, m-am apucat sa scriu si eu un proiect. Nu mai facusem asta niciodata si nici nu stiam cum se face. Dar ce conteaza? M-am apucat sa fac ceea ce trebuia sa fac de la inceput, si anume un proiect de branding de tara, plecand de la o viziune pe termen lung, sa zicem pe 20 de ani.

 

Am prezentat clar ipotezele adica cateva dintre adevarurile mele indubitabile: ca centrul lumii este acum Silicon Valley sau ca zona cu cea mai mare adoptie a tehnologiei in viata de zi cu zi este Asia. Am mai zis ca eu nu mai cred ca Romania va exista peste 20 de ani ca stat national. Insa am precizat ca sper sa se intample scenariul pozitiv si anume Romania sa fie inglobata intr-o unitate mai mare, numita Europa, cu reguli umaniste, gandite si implementate de oameni educati in vest. N-am insistat pe scenarii care ar fi putut parea fataliste cum ar fi cel in care devenim teren de lupta intre americani si rusi sau cel mai infricosator in care suntem inghititi de rusi fara razboi sau cel fantezist in care ne islamizam pana la a ne risipi pretioasa noastra cultura nationala.

 

Am explicat pe larg de ce cred ca Europa este o epava. Am personificat-o ca pe o babuta cocheta din al carei stil iti poti imagina splendoarea tineretei ei si cam atat. Oricat de eleganta, manierata sau filozoafa ar fi, calitatile astea nu o mai ajuta prea mult in rivalitatea ei cu tanarul hipster japonez sau american, cu care inca se bate pentru aceeasi placinta. Rivalii ei sunt mari si puternici, iar babuta noastra, obisnuita si cu traiul bun, a cam ramas in urma cu tehnologia iar sursele ei de venit se prabusesc vazand cu ochii in competitia cu aplicatiile americane de pe gadgeturile asiatice.

 

Europa va fi istorie insa nu in sens metaforic. Europa va fi un mare muzeu interactiv de istorie. Europa este un teritoriu foarte mic, cu o infrastructura excelenta si cu o concentratie imensa de obiective turistice foarte bine prezervate. Daca turismul traditional isi va reveni dupa socul pe care il va avea in momentul cand experientele turistice in realitate virtuala se vor practica pe scara larga, atunci Europa isi va consolida statutul de destinatia turistica a lumii. Si va fi foarte bine sa locuiesti in Muzeul Europa. Probabil majoritatea oamenilor activi vor fi implicati in turism intr-un mod sau altul, ceea ce pare o activitate lejera si chiar placuta.

 

In acest context, Romania ar putea fi o sectiune interesanta a Muzeului Europa. Insa ceea ce nu stiu multe gazde despre turisti este ca ei nu sunt atat de prosti, pe cat se crede. Chiar si turistii aia dusi cu japca la magazinele ghizilor stiu ca sunt pacaliti, chiar daca majoritatea sunt prea eleganti sa se lamenteze. Turistul apreciza mai mult experienta autentica decat pe cea regizata. Un „cultural show” se apreciaza mai mult pe strada decat in sala de spectacole. Asadar, in conditiile globalizarii si ale extinctiei obiceiurilor locale, experienta turistica autentica va creste in popularitate. Si va fi sustinuta de social media, instrumentul gratuit si foarte eficient de promovare a obiectivelor turistice.

 

Prezentandu-se autentica, Romania are sansa de a fi indragita. Insa cu cat imaginea pe care o vom proiecta in exterior se va indeparta de identitatea culturala locala, turistii nu se vor lasa pacaliti. Exact asa am scris in proiect! Lucrand zi de zi cu turisti straini, eu stiu ca ei vad Romania ca pe o destinatie ieftina, surprinzator de sigura, cu fete frumoase si usor de agatat, unde esti respectat chiar daca te comporti ca un magar, doar pentru ca esti strain. Aici l-am citat pe Robert Kaplan, un celebru jurnalist de calatorie care spunea: „E foarte usor sa te indragostesti de Romania. Insa aceasta pasiune evidentiaza latura perversa a caracterului tau!” (sau ceva de genul asta).

 

Jumatate din turistii straini nu ies din Bucuresti pentru ca este foarte dificil sa circuli in afara capitalei cu cursele aeriene interne, trenurile insalubre sau pe soselele aglomerate. Iar Bucurestiul este o destinatie de golaneala moderata si cam atat. Nu sunt chiar facilitatile de la Bangkok, Amsterdam sau Vegas insa pe nivelul 2 de golaneala putem pozitiona si Bucurestiul, alaturi de, sa spunem Saigon, Barcelona sau Tel Aviv. Pentru o mai buna intelegere a starii de fapt, am precizat ca in Bucuresti cele mai interesante obiective turistice sunt Biserica Stavropoleos, Palatul Primaverii si Parcul Herastrau. Muzeul kitschului urmeaza imediat dupa ele iar Casa Poporului este pe 10. Sursa publica a acestor informatii este Tripadvisor, cea mai credibila sursa de statistici turstice din lume. Asadar, aparent noi nu avem un Tour Eiffel, dar de fapt avem unul, langa Slobozia.

 

Am scris acolo ca degeaba urlam noi „Explore the carpathian garden!” cand nu avem aeroporturi sau autostrazi astfel incat sa le putem prezenta turistilor gradina carpatica. Degeaba le repetam sloganul asta daca turistii vin pentru cazinouri sau cluburi. Ar trebui sa cautam si sa identificam acel element reprezentativ pentru cultura noastra, suficient de descriptiv si de provocator incat cu el sa iesim in fata.

 

Balciul balcanic ar fi conceptul ideal pentru sectiunea romaneasca a Muzeului Europa. Aici lucrurile sunt mai animate si mai colorate decat in alte parti ale Europei. Arhitectura este urata pentru ca sunt amestecate stiluri diferite si pentru ca urbanismul ori nu exista deloc ori se aplica discretionar. Regulile se aplica si ele discretionar pentru ca umanismul inca nu s-a implementat definitiv aici. Din aceasta cauza, oamenii se respecta reciproc mai putin iar cooperarea sociala este mai putin eficienta.

 

Insa avem si un avantaj enorm: noua valoare umanista care se afirma in secolul 21: diversitatea. In numele diversitatii, judecatile etice se abtin sa se pronunte, nu mai exista urat sau frumos, exista doar lucruri diferite si poate exista armonie in orice ansamblu. Nu trebuie sa fim de acord cu diversitatea (si oricum, noi ca natie nu suntem) trebuie doar sa intelegem impactul ei pozitiv asupra urateniei, prostului gust si inculturii cu care inapoierea noastra nu inceteaza sa ne frustreze. Turistii apreciaza diversitatea, altfel ar sta la ei acasa. In numele diversitatii, uratul se transforma in eclectic si pare chiar ca are sens. Iar Romania Eclectica devine o destinatie turistica super cool.

 

 

Romania Eclectica este titlul proiectului pe care l-am scris aseara. Asumarea cu convingere a kitsch-ului romanesc pana la transformarea lui in brand de tara este sansa acestei zone de a se evidentia ca o pata de culoare a Muzeului Europa, in spiritul diversitatii.

 

Am inteles repede ca proiectul meu este unul utopic insa am fost consecvent si am adaugat toate anexele cu studiile de fazabilitate care il sustin. L-am lasat pe birou pentru ca noul Ministru sa-l citeasca, sa-l inteleaga si sa-l implementeze. M-am uitat apoi la Eurovision pana dupa miezul noptii. Castigatoarea, venita tocmai din Israel, a facut apologia kitsch-ului, apoi a multumit publicului pentru sustinerea diversitatii. Anticiparea trendurilor si adaptarea rapida la noile tendinte globale, asta este cheia succesului comercial

 

 

Postat in Uncategorized

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five × 1 =